Geen producten
Prijzen zijn incl. BTW
Je wil dat je trouwdag een vrolijke, feestelijke dag wordt. En dat betekent dat ook dat de (bruids)kinderen het naar hun zin moeten hebben.
En dus wil je dat de kinderen zich op jullie trouwdag goed vermaken, maar hoe doe je dat?
Het is sowieso makkelijk als er wat dingen geregeld zijn die de kinderen af kunnen leiden, zoals speelgoed, spelletjes, bruidsknuffels, kleurboekjes, een televisie of video met kinderfilms etc. Ook is het prettig als er een ruimte is waar de kinderen even een dutje kunnen doen als ze moe worden.
Hulp
Behalve het strooien met rijst of bloemblaadjes bij het verlaten van de kerk en/of stadhuis en het dragen van het ringkussentje, kan je jonge kinderen nog geen echte taken toebedelen. Oudere bruidskinderen daarentegen kunnen een geweldige hulp blijken te zijn tijdens de huwelijksdag. Ze kunnen de bruid helpen met het in orde brengen van haar japon tijdens het in- en uitstappen van de bruidswagen. Haar sleep en sluier dragen, het bruidsboeket indien nodig van haar overnemen, er voor zorgen dat alle gasten het receptieboek tekenen, de cadeaus van de gasten van kaartjes met namen van de gevers voorzien, aan het eind van het feest give-away’s uitdelen, etc.
Wie zit of staat waar?
Om ervoor te zorgen dat de bruidskinderen zich goed van hun taak kunnen kwijten, hebben ze een vaste volgorde in de trouwstoet. Stelregel is dat ze zich altijd in de buurt van het bruidspaar bevinden. Dat betekent dat ze, indien mogelijk, in de bruidswagen plaatsnemen. Zijn er teveel bruidskinderen of zijn ze al te groot om bij het bruidspaar te zitten, dan nemen zij plaats in de eerste volgauto. Soms gaat die auto zelfs even voor de stoet uit, zodat zij het bruidspaar op kunnen wachten bij de aankomst bij stadhuis en kerk.
Bij het betreden van kerk en stadhuis nemen de bruidskinderen twee aan twee hun plaats achter het bruidspaar in. Zijn de kinderen erg klein en heb je er maar twee, dan kun je er ook voor kiezen om ze voor je uit te laten lopen, zodat je er een beetje zicht op hebt wat ze doen.
Tips:
Tip 1: Heb je veel bruidskinderen, dan is het een overweging om daar ook qua locatiekeuze rekening mee te houden. Een huwelijk aan het strand is natuurlijk perfect. Maar ook attractieparken, een sprookjeshotel of ‘gewoon’ locaties waar een speeltuin bij is zijn perfect geschikt. En heeft de locatie zelf niet veel kindervertier te bieden, dan is het een overweging om kinderentertainment in te huren, zoals een clown, goochelaar o.i.d. Ook een ijskarretje en een sweet table houden de kinderen letterlijk en figuurlijk wel even zoet.
Tip 2: Er zijn ook hele betaalbare en toepasselijke spelletjes verkrijgbaar voor de huwelijksdag, waarmee je de bruidskinderen heel lang bezig kunt houden. Denk daarbij aan een opblaasbare bal, kleurkrijtjes met een kleurboekje met bruidsafbeeldingen, grappige pennen, inkleurbare placemats, bruidsknuffels en ook lekkere dingetjes om te snoepen, zoals een speciale hartvormige lollies etc. Dit, en nog veel meer voorbeelden, vind je hier: https://bit.ly/2DS5vsz
Tip 3: Een andere nieuwe trend is het inhuren van een zogenaamde wedding nanny. Deze weten als geen ander hoe je bruidskinderen moet begeleiden en bezig houden.
Tip 4: Als er veel kinderen zijn op jullie bruiloft kun je in een aparte ruimte zelfs een kinderdisco organiseren.
Tip 5: Let op de veiligheid van bruidskinderen als er bijvoorbeeld water in de buurt van de trouwlocatie is. Het is wellicht een idee om een ervaren ouder even de omgeving te laten verkennen op mogelijk onveilige situaties.
Tip 6: Als de kinderen nog heel klein zijn, is het wellicht een idee om ze maar een beperkte tijd aanwezig te laten zijn. Anders kan het wel eens te veel en te vermoeiend worden.